جذابیت رانندگی نامناسب برای کسب درآمد دولت

۱۳۹۷/۱۱/۰۳

رانندگی بد ایرانیان یکی از نکات منفی است که بسیاری از گردشگران خارجی در سفر به ایران از آن یاد می‌کنند و از آن صحبت به میان می‌آورند. موضوعی که تصویر بدی از ایران ارائه می‌کند و در بسیاری از مواقع فرهنگ ایرانیان نیز با آن سنجیده می‌شود. واقعا چگونه شده است که بعد از نزدیک به پنج دهه همچنان یکی از مشکلات ما در زندگی روزمره رانندگی بد مردمان ما در سطح شهر و خارج از آن است. سبقت غیر مجاز، سرعت بیش از حد، خواب آلودگی و عدم توجه به جلو از جمله عواملی است که در خطای رانندگی به عنوان عامل انسانی تصادفات نام برده می‌شود که عامل آخر و پس از عوامل ناامنی خودروها و غیر ایمن بودن جاده‌ها است. براساس آخرین آمار رسمی سالانه ۱۵۹۳۲ نفر در اثر حوادث رانندگی فوت و تعداد ۳۳۳ هزار نفر مصدوم می شوند. جهت درک اهمیت این اعداد؛ در جنگ تحمیلی هشت ساله، سالانه متوسط ۲۱۷۵۰ نفر شهید و ۸۴ هزار نفر مجروح شده اند که در مقایسه با آمار تصادفات، مجموع میزان جرح و فوت تصادفات رانندگی بیش از سه برابر آمار سالانه جنگ است. سبک رانندگی بد ما به مدل ماشین، خارجی و ایرانی بودنش ارتباطی ندارد و اگر نخواهم کلی نظر دهم، اما درصد بسیاری از رانندگان خودرو توجهی به این امر جمعی ندارند. در واقع مردم رانندگی را امری فردی تلقی می‌کنند و براین اساس خیابان را ملک شخصی خود می‌دانند. بنابراین هرگونه که دلشان بخواهد فرمان خودرو را می‌چرخانند و خیابان‌ها محلی برای رقابت‌های رانندگان است و به همین دلیل رانندگی به امر منزجرکننده‌ای تبدیل شده است. متخلفان در این میان توجه چندانی نیز به قوانین ندارند و به‌رغم افزایش هزینه جرائم رانندگی طی چند نوبت در سال‌های اخیر، کماکان شاهد رشد تصادفات و تخلفات هستیم که نشان از عدم کارآمدی استفاده تک بعدی از این ابزار است. بر اساس نظر کارشناسان حمل و نقل، مدیریت ترافیک بر سه ضلع آموزش، مهندسی و اعمال قانون استوار است و توجه توامان به هر سه اصل به صورت همزمان ضروری است. در چنین شرایطی دولت در بودجه سال ۱۳۹۸، درآمدهای حاصل از جرائم رانندگی را با ۳۳ درصد رشد نسبت به سالجاری و به میزان چهار هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است. این امر به منزله انتظار افزایش میزان و یا افزایش نرخ جرائم رانندگی در کشور است. در شرایطی دولت درآمد خود از محل راهنمایی و رانندگی را افزایشی در نظر گرفته که به نظر می‌رسد تمایلی به کاهش تخلفات رانندگی در کشور ندارد. دولت در حالی به درآمد حاصل از جرایم رانندگی چشم دوخته که برخلاف این موضوع باید برنامه‌ریزی اساسی برای آگاهی گ‌سازی مردم مدنظر داشته باشد. براین اساس دولت باید بودجه قابل توجهی از مسیر همین جرائم را صرف آموزش مردم کند تا شاهد کاهش هر چه بیشتر تخلفات در خیابانها باشیم. موضوعی که با جان و سلامت مردم نیز ارتباط مستقیم دارد. در برنامه ششم توسعه، به انجام آزمایشات ژنتیک و غربالگری برای کاهش تعداد کودکان معلول توجه جدی شده است، اما از این سو شاهد آمار نگران کننده معلولیت روزانه ۱۰۰ نفر بر اثر تصادفات هستیم. براین اساس پیشنهاد می‌شود که آموزش مردم از طریق شبکه های تلویزیونی و اجتماعی، در کنار ارتقا کیفیت خودروها و جاده ها به صورت جدی مدنظر مسوولان قرار بگیرد. در این میان باید از تجربه موفق کشورهای دیگر نیز در برخورد با تخلفات مخاطره‌آمیز رانندگی الگوبرداری کنیم. یکی از این راهکارها محرومیت از رانندگی افرادی است که تعداد تخلفات رانندگی‌ آنها از حد مجاز تعیین شده در سال بیشتر باشد. لغو مجوز رانندگی برای یکسال یا بیشتر نیز از دیگر مواردی است که بسیاری از کشورها برای کاهش تخلفات رانندگی از آن بهره میبرند. تكرار بكاريد عادت برداشت كنيد، عادت بيفشانيد و فرهنگ درو كنيد كنفسيوس